Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

Απόσπασμα από την ομιλία του προέδρου του Μορφωτικού Ομίλου, κου Δημήτρη Βαρβαρήγου για τον 2ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης Διηγήματος του Μορφωτικού Ομίλου Πετρούπολης.

Μεγάλη ήταν η συμμετοχή σχολείων απ’ όλη την επικράτεια στον 2ο Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ποίησης Διηγήματος του Μορφωτικού Ομίλου Πετρούπολης.
380 νέοι, αγόρια και κορίτσια συμμετείχαν στον διαγωνισμό, ένας μεγάλος αριθμός που αποδεικνύει ότι οι νέοι μας είναι σκεπτόμενοι, ευαίσθητοι και άξιοι.


Είναι ένα πολύ μεγάλο και σοβαρό υπόβαθρο για την κοινωνία μας στο μέλλον. Είναι ένα επίτευγμα της πρώτης οικογενειακής παιδείας και των δασκάλων μετέπειτα που καταφέρνουν σε κάθε φουρνιά μαθητών να εμφυσούν την πνευματικότητα που είναι από τις ευγενέστερες αρετές του ανθρώπου.
Όπως εγώ και τα υπόλοιπα μέλη του Μορφωτικού, αλλά και όλοι εσείς, γονείς, κηδεμόνες, δάσκαλοι και καθηγητές νιώθουμε ικανοποιημένοι κάτι τέτοιες σπουδαίες κι ευγενικές στιγμές.


Και λέω ευγενικές, γιατί η άμιλλα ενός διαγωνισμού επάνω σε αυτή την ευγένεια μεταξύ των διαγωνιζομένων στηρίζεται. Καμία αξία δεν έχει που φτάνει κάποιος όσο η συμμετοχή του κι αυτή είναι η προσωπική του επιτυχία και κατ’ επέκταση η επιτυχία του διαγωνισμού.
Κανένα αλίμονο ανταγωνιστικό συναίσθημα δεν υπάρχει παρά μόνο η προσπάθεια και αυτό είναι το σημαντικότερο στοιχείο για ένα άνθρωπο και δη για τους νέους ανθρώπους που σε λίγο θα βγουν σε μια δύσκολη κατά τα άλλα κοινωνία να μπορούν να ανταπεξέρχονται στον ανταγωνισμό με ήπια και ανεκτική συμπεριφορά απέναντι στον Άλλον.


Θεωρώ πως ετούτα τα παιδιά, τα σκεπτόμενα, θα είναι οι σοβαροί και υπεύθυνοι πολίτες που θα στελεχώσουν και θα στηρίξουν την κοινωνία στο μέλλον. Από αυτά τα παιδιά εμείς οι μεγαλύτεροι θα πρέπει να είμαστε σίγουροι για την ποιότητα τους ως άνθρωποι.
Μια πρόχειρη στατιστική είναι πως οι συμμετοχές ήταν μοιρασμένες αριθμητικά και από τα δύο φύλλα και στα δύο είδη.
Όλα τα κείμενα πεζά και ποιήματα ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού ήταν πολύ - πολύ αξιόλογα.


Πολλά από τα διακριθέντα έργα ισοψήφησαν και μοιράστηκαν τις διακρίσεις.
Επίσης διαχωρίσαμε την ποίηση σε ελεύθερο και έμμετρο στίχο, σε σατιρική, σε οικολογική καθώς θεματικά διέφεραν και θα ήταν άδικο το ένα να υποσκελίσει το άλλο. Όπως και στο διήγημα έγινε ο ανάλογος διαχωρισμός απόδοσης του λόγου.


Υπήρξαν δύο διαφορετικές επιτροπές κρίσεις αποτελούμενες από τρία άτομα η κάθε μία.
Για τα διηγήματα την επιτροπή στελέχωσαν τρεις καθηγητές: η κυρία Δήμητρα Μουζάκη Ξιφάρη, η κυρία Ρηγοπούλου Κατερίνα και ο κύριος Φαντάκης Παναγιώτης.
Για την ποίηση η επιτροπή στελεχώθηκε από τρεις λογοτέχνες: την κυρία Πίσια Μαρία συγγραφέα και φιλόλογο, τον ποιητή κύριο Γκίνη Δημήτρη και τον συγγραφέα κύριο Δημήτρη Βαρβαρήγο.


Ήταν πολύ συγκινητική η συμμετοχή καθώς και το άμεσο ενδιαφέρον των καθηγητών και καθηγητριών των μαθητών.
Να εκφράσω σε όλους σας τα θερμά μου συγχαρητήρια, εσείς είστε το μέλλον και σε εσάς στηριζόμαστε.


Ο Ρίλκε έγραψε στο βιβλίο του, Γράμματα σε ένα νέο ποιητή .
Αν ίσως η καθημερινότητα σας σάς φαίνεται φτωχή, μην την καταφρονήσετε. Καταφρονήστε τον ίδιο τον εαυτό σας, που δεν είναι αρκετά ποιητής και δεν μπορεί να καλέσει κοντά του τα πλούτη της. Για τον δημιουργό δεν υπάρχει φτώχεια, ούτε φτωχοί κι αδιάφοροι τόποι.